Schemat oszustw „na pracownika banku” często jest bardzo podobny. Do ofiary dzwoni osoba, która przedstawia się jako pracownik banku. Informuje, że pieniądze na rachunku bankowym są zagrożone lub że ktoś zaciągnął kredyt na jej dane. Następnie zaleca szybkie przelanie lub wypłatę pieniędzy z banku i wpłatę na inne, rzekomo bezpieczne konto, aby uchronić je przed utratą. Wystraszeni i pod presją czasu, ludzie ulegają takim manipulacjom i przekazują swoje oszczędności oszustom.
Bądźmy czujni na takie sytuacje i nie dajmy się zmanipulować!
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, co do tożsamości osoby dzwoniącej, należy natychmiast przerwać połączenie. Niezależnie od wieku i wiedzy na temat oszustw, nie warto angażować się w rozmowę, która może doprowadzić do utraty oszczędności życia.
Jak się chronić:
- Nie działaj w pośpiechu
- Prawdziwi pracownicy banku nigdy nie będą wymagać natychmiastowych działań przez telefon
- Weryfikuj tożsamość
- Zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z bankiem, używając numeru z oficjalnej strony internetowej lub pojedź do placówki bankowej
- Nie podawaj danych
- Nigdy nie udostępniaj pełnych danych wrażliwych przez telefon.