Pracownicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę są dumni z kampanii „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Niepokoiło ich jednak, że takie stereotypowe ujęcie problemu może pozostawać po latach dla wielu osób jedyną ilustracją uwodzenia dzieci w sieci. Dlatego w 20 rocznicę kampanii przygotowali reklamy nawiązujące do tych archiwalnych, zmienili jednak hasło „Nigdy nie wiadomo…” na „Niby wiadomo…” w nawiązaniu do wszystkich tych sytuacji, kiedy dziecko zna sprawcę, ale nie spodziewa się z jego strony krzywdy. Zmieniono też postaci występujące w reklamie i treść ich internetowych rozmów – za punkt odniesienia posłużyły m.in. materiały ujawnione w tzw. Pandora Gate, dotyczące uwodzenia dzieci przez popularnych influencerów – wyjaśnił Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
W serwisie www.dzieckowsieci.pl organizatorzy prezentują wytyczne dotyczące skutecznej profilaktyki uwodzenia dzieci online i podpowiadają rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi i nastolatkami na temat relacji online, m.in.:
- Bądź uważnym rodzicem – buduj pogłębioną relację ze swoim dzieckiem. Silna więź z rodzicami to jeden z czynników chroniących młode osoby przed angażowaniem się w ryzykowne sytuacje w sieci.
- Naucz dziecko krytycznego myślenia – przeglądaj wspólnie z dzieckiem treści online, dopytuj, komentuj. Zachęcaj dziecko do zadawania pytań dotyczących informacji i osób w sieci.
- Naucz dziecko bezpieczeństwa w relacji – rozmawiajcie o tym, jak rozróżnić bezpieczną relację od toksycznej. Trenujcie ważne kompetencje społeczne, takie jak odmawianie, stawianie granic.
- Ustal z dzieckiem zasady korzystania z sieci – udostępniaj dziecku aplikacje odpowiednie do jego wieku. Opracujcie wspólnie strategie radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami, takie jak bezpieczne dzielenie się informacjami czy unikanie ryzykownych sytuacji online.
- Reaguj, kiedy tylko wiesz lub podejrzewasz, że dziecko jest ofiarą uwodzenia – gdy wiesz lub podejrzewasz, że dziecko jest uwodzone w sieci, udziel mu wsparcia i zgłoś to policji lub prokuraturze w formie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Zapobieganie uwodzeniu online to nie może być jednorazowa rozmowa rodzica z dzieckiem czy pogadanka edukacyjna w szkole. To powinien być szereg działań – rozmów, komentarzy, zachowań – których celem jest zwiększenie świadomości dzieci oraz ich umiejętności dotyczących rozpoznawania, reagowania i ujawniania sytuacji związanych z uwodzeniem online i przekraczaniem granic w relacjach. Skuteczna ochrona dzieci powinna uwzględniać zarówno monitorowanie i zaangażowanie rodzicielskie w aktywności młodych osób online, jak i wzmacnianie dzieci w poczuciu sprawczości, kompetencji i pozytywnej samooceny, które zmniejszają prawdopodobieństwo wykorzystania seksualnego – tłumaczy Ewa Dziemidowicz psychoterapeutka poradni Dziecko w Sieci FDDS.
Jeśli chcesz skonsultować trudność, na jaką napotykasz w codzienności z dzieckiem, możesz skorzystać z infolinii dla dorosłych 800 100 100 prowadzonej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Jeśli twoje dziecko korzysta z sieci w sposób wpływający negatywnie na codzienne funkcjonowanie, możesz zgłosić się do poradni „Dziecko w Sieci” prowadzonej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Partnerem kampanii „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” jest Fundacja Orange. Patronat honorowy nad akcją objęła Rzeczniczka Praw Dziecka. Przekazy kampanii prezentowane są w mediach społecznościowych oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w kilku polskich miastach. Za koncepcję kampanii odpowiada Łukasz Wojtasik z FDDS. Kampania zrealizowana została non porfit przez agencję VA Very Advertising. Zdjęcia do reklam wykonał non profit Daniel Raczyński (Fotografowie.com).
Więcej informacji na stronie: