Jak to się dzieje, że ulegamy wpływom nieznanych osób?
Ataki psychologiczne są przeprowadzane w taki sposób, aby wzbudzić w nas określone emocje, a także podjąć określone działania. Podanie się za przedstawiciela urzędu, policji czy też innej instytucji ma na celu wzbudzenie zaufania, a uwiarygodnieniu przedstawianej historii może towarzyszyć podanie szczegółów związanych z wykonywaną pracą. Oszuści przeważnie oferują pomoc i wsparcie w rozwiązaniu problemu (np. przy zablokowanym koncie bankowym lub nieopłaconej fakturze) i namawiają do podjęcia określonych czynności – np. zainstalowanie oprogramowania, kliknięcie w podesłany link. Niestety, presja czasu dodatkowo potęguję poczucie zagrożenia i nieprzemyślane działania. Pamiętajmy, że oszuści nie tylko podszywają się pod pracowników instytucji, socjotechniki używają także osoby, które próbują wyłudzić dane czy też pieniądze za pośrednictwem kont w mediach społecznościowych lub przejętych profili innych użytkowników.
Co powinno nas zaniepokoić? Oszuści w rozmowach telefonicznych lub wiadomościach, które do nas wysyłają najczęściej proszą o:
- dane osobowe;
- loginy i hasła;
- kody autoryzacyjne;
- wygenerowanie kodów płatności (np. BLIK);
- prośby o zainstalowanie dodatkowych aplikacji;
- zlecenie przelewu.
W jaki sposób powinniśmy reagować, gdy otrzymamy wiadomość bądź telefon z jednym z powyższych zapytań?
Przede wszystkim zachowaj spokój i nie podejmuj nagłych działań. Podążanie za poleceniami oszustów, którzy podszywają się pod kogoś może skończyć się kradzieżą danych, a nawet utratą środków finansowych zgromadzonych na kontach.
Aby nie paść ofiarą oszustów, pamiętaj:
- w przypadku połączeń telefonicznych zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z instytucją, której rzekomy pracownik dzwonił do Ciebie;
- nigdy nie oddzwaniaj na numer, który do Ciebie dzwonił – wybierz go na klawiaturze samodzielnie;
- w przypadku wiadomości (np. za pośrednictwem komunikatora) zawsze weryfikuj, kim jest osoba po drugiej stronie. Jeśli pisze do Ciebie ktoś znajomy z prośbą o pieniądze, sprawdź, czy na pewno rozmawiasz z tą osobą, np. poprzez kontakt telefoniczny;
- zawsze sprawdzaj, kto jest nadawcą wiadomości. Zweryfikuj, czy pochodzą od prawdziwego nadawcy;
- zawsze weryfikuj adres strony internetowej, na której się znajdujesz, czy zawiera błędy, literówki.
Próby oszustwa – gdzie zgłaszać?
- incydenty związane z bezpieczeństwem zgłoś do zespołu CERT Polska: poprzez stronę incydent.cert.pl , mailowo na adres [email protected] lub przekazując podejrzany SMS z linkiem na numer: 799 448 084;
- próby oszustwa zgłoś na policję.
Nasze dane są informacjami szczególnie cennymi, które powinniśmy chronić. Dane osobowe wraz z loginami i hasłami czy też danymi kart kredytowych powinniśmy zawsze zachować dla siebie, nie przekazywać ich innym.