Kryzysowy telefon zaufania 116 123 powstał z myślą o osobach, które z różnych powodów nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z psychologiem czy inną osobą udzielającą profesjonalnego wsparcia. Oferta Poradni Telefonicznej skierowana jest do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, cierpiących z powodu depresji, chronicznego stresu, pokrzywdzonych przemocą w rodzinie, doświadczających trudności w bliskich relacjach czy znajdujących się w innej trudnej sytuacji życiowej (żałoba, rozstanie, problemy wychowawcze, samotność).
Dzwoniąc pod numer telefonu 116 123, osoba przeżywająca kryzys emocjonalny łączy się z konsultantem, z którym może porozmawiać na temat swoich trudności, otrzymać wsparcie i poradę psychologiczną lub prawną. Konsultanci są dostępni dla osób potrzebujących pomocy w trybie ciągłym 24h/7.
Połączenie z numerem 116 123 jest bezpłatne – niezależnie od tego z jakiej sieci dzwoni osoba potrzebująca rozmowy. Można dzwonić z każdego miejsca w Polsce, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Wsparcia telefonicznego udzielają pracownicy oraz współpracownicy Pogotowia „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego doświadczeni w udzielaniu pomocy osobom pokrzywdzonym przemocą w rodzinie oraz znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Każdy z konsultantów posiada specjalistyczne przygotowanie do udzielania wsparcia. Telefony odbierają psycholodzy, terapeuci, pracownicy socjalni i prawnicy.
Wiadomości wysłane poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na stronie platformy 116sos.pl trafiają na skrzynkę odbiorczą, w której znajdują się wszystkie wiadomości przychodzące od osób potrzebujących porady mailowej. Porad udzielają pracownicy oraz współpracownicy Pogotowia „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego doświadczeni w udzielaniu pomocy osobom pokrzywdzonym przemocą w rodzinie oraz znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Są wśród nich psycholodzy i prawnicy.
Może się zdarzyć, że do poradni e-mailowej trafi równocześnie wiele wiadomości, co będzie wiązało się z wydłużeniem okresu oczekiwania na odpowiedź. Konsultanci będą dokładali wszelkich starań, aby odpowiedź do osoby potrzebującej wsparcia czy porady trafiła w ciągu 48h od momentu jej nadejścia.
Rozmowa poprzez chat odbywa się w czasie rzeczywistym. Rozmowa poprzez chat jest możliwa w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) w godz. 17.00 - 22.00. Wsparcia udzielają pracownicy oraz współpracownicy Pogotowia „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego doświadczeni w udzielaniu pomocy osobom pokrzywdzonym przemocą w rodzinie oraz znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Są wśród nich psycholodzy lub prawnicy.