piątek, listopad 16, 2018

tel. 18 20 147 33 fax. 18 20 147 33 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pokaz slaidów

  • Aktualne wzory wniosków

    Aktualne wzory wniosków

  • Klauzula informacyjna

    Klauzula informacyjna

  • Paczki żywnościowe dla osób i rodzin potrzebujących wsparcia

    Paczki żywnościowe dla osób i rodzin potrzebujących wsparcia

  • Koordynacja świadczeń wychowawczych i rodzinnych

    Koordynacja świadczeń wychowawczych i rodzinnych

  • Nocna i świąteczna opieka zdrowotna - kampania informacyjna MOW NFZ

    Nocna i świąteczna opieka zdrowotna - kampania informacyjna MOW NFZ

Ubezpieczenia społeczne

Od 1 marca br., w ramach waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych wzrośnie dodatkowo ponad 105 tys. emerytur przyznanych z urzędu. Co ważne, wszystkie osoby uprawnione do dodatkowej podwyżki dostaną jej wyrównanie za cały rok.

W wyniku nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych od 1 marca 2018 roku – z wyrównaniem od 1 marca 2017 roku – do kwot gwarantowanych świadczeń zostanie podniesionych 105 tys. emerytur z urzędu.

Emerytury przyznane z urzędu przed 1 marca 2017 r. zostaną podwyższone odpowiednio do 1000 zł (w przypadku zamiany renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) i do 750 zł (w przypadku zamiany renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy). Wysokość emerytury zostanie ustalona z urzędu w najbliższym terminie waloryzacji, a więc od 1 marca 2018 roku z wyrównaniem od 1 marca 2017 roku.

Wyższe świadczenie z wyrównaniem

W przypadku emerytury z urzędu przyznanej w zamian za rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy miesięczny wzrost świadczenia wyniesie 107,44 zł brutto (wyrównanie w skali roku wyniesie 1289,28 zł), a w przypadku zmiany z renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy 63,25 zł brutto miesięcznie (wyrównanie w skali roku wyniesie 759 złotych).

Waloryzacja od 1 marca 2018 r.

Emerytury przyznane z urzędu po wspomnianej podwyżce – tak jak wszystkie świadczenia – będą waloryzowane od dnia 1 marca 2018 roku. W tym roku wskaźnik waloryzacji emerytur i rent ukształtował się na poziomie 102,98%. Oznacza to jeden z wyższych wzrostów świadczeń w ostatnich latach. Przy tej wysokości wskaźnika:

  • najniższa emerytura wzrośnie o 29,80 zł, z kwoty 1000 zł do kwoty 1029,80 zł;
  • przeciętna emerytura z FUS wzrośnie o ok 67,28 zł, z kwoty 2257,64 zł do kwoty 2324,92;
  • przeciętna renta z tytułu niezdolności do pracy z FUS wzrośnie o ok. 47,84 zł, z kwoty 1605,22 zł do kwoty 1653,06 zł;
  • przeciętna renta rodzinna z FUS wzrośnie o ok. 57,05 zł, z kwoty 1914,46 zł do kwoty 1971,51 zł.

Emerytura minimalna a staż pracy

Warto podkreślić, że od 1 października 2017 roku prawo do minimalnej emerytury zyskały kobiety, mające co najmniej 20 lat stażu pracy. Przed zmianą uprawniający do minimalnej emerytury staż pracy wynosił 22 lata (dla kobiet) i 25 lat (dla mężczyzn).

Pobrano ze strony:

https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/ubezpieczenia-spoleczne/art,9750,podwyzszone-emerytury-i-renty-z-rocznym-wyrownaniem.html

 

Pomagajmy innym!

W ostatnich dniach w całej Polsce utrzymują się niskie temperatury. Silny mróz wystąpi w najbliższych dniach w większości województw. Zwracajmy uwagę na innych. Nasza pomoc może uratować życie.
 
Jak podaje IMGW 1. stopień zagrożenia w związku z silnym mrozem obowiązuje w 12 województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim, łódzkim, świętokrzyskim, lubelskim, podkarpackim, małopolskim, części woj. śląskiego w Beskidzie Śląskim i Żywieckim oraz części woj. dolnośląskiego w obszarze Sudetów i Przedgórza Sudeckiego.
 
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa poinformowało, że kolejne dwie osoby zmarły wczoraj z powodu wychłodzenia organizmu. Dlatego tak ważna jest pomoc innych. Silny mróz będzie utrzymywał się w Polsce przez najbliższe dni.
 
Zgłoszenia przyjmują:

  • Straż Miejska pod ogólnopolskim numerem tel. 986,
  • Policja pod numerem tel. 997.
  • Całodobowo działa też alarmowy numer 112.

 
W każdym województwie przygotowane są miejsca, w których osoby potrzebujące pomocy mogą się ogrzać i przenocować w mroźne dni oraz zjeść ciepły posiłek. Na stronach internetowych wszystkich urzędów, zostały umieszczone wykazy placówek świadczących pomoc. Działają także infolinie, gdzie można uzyskać informacje na temat pomocy.

Dzwońmy pod numer alarmowy 112, jeżeli posiadamy informacje o osobach potrzebujących pomocy. 
Numery, pod którymi można uzyskać informacje na temat pomocy dla osób bezdomnych.  Zobacz

Informacja na temat pomocy, jaką potrzebujący mogą uzyskać w województwie małopolskim:

http://muw.pl/default.aspx?page=pomoc_dla_bezdomnych

Pobrano ze strony:

https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/pomoc-spoleczna/art,9757,pomagajmy-innym.html

 

Będą ułatwienia dla osób niedosłyszących przy zgłaszaniu na numer 112

Dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku ruszy pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Jest to rozwiązanie wyczekiwane przez osoby niedosłyszące i głuche. 

Aplikacja ma umożliwić, osobom głuchym i niedosłyszącym, skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112, tak aby umożliwić udzielenie im niezbędnej pomocy. Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. To rozwiązanie jest oczekiwane, w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego. 

- Cieszę się, że w MSWiA mogę nadzorować dokończenie projektu, którego realizację rozpocząłem wspólnie z ministrem Tomaszem Zdzikotem, będąc jeszcze w Ministerstwie Cyfryzacji. Podziękowania w tej sprawie należą się również posłom z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych, którzy są mocno zaangażowani w te prace. To przykład nie tylko ponadresortowej inicjatywy, ale również dowód szerszej współpracy politycznej dla rozwiązania problemu pomijanego w minionych kadencjach Sejmu – podkreślił Paweł Majewski, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie telekomunikacyjnym w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.

MSWiA planuje, że pilotaż aplikacji ruszy w 2018 r. Pozwoli on przetestować aplikację pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Pilotaż umożliwi także dokonanie analizy, tak aby oszacować ewentualną potrzebę zmian w aplikacji oraz dostosować system w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników. Po etapie testów aplikacji oraz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie nastąpi uruchomienie już w pełni funkcjonalnego systemu.

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W związku z tym w najbliższy piątek (9 lutego br.) w Rzeszowie zostanie otwarty nowy obiekt Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Tego samego dnia na konferencji w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowany zostanie pilotażowy proces przełączenia numeru 997 na numer 112. Z kolei w poniedziałek (12 lutego br.) w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się odprawa służb poświęcona m.in. podsumowaniu współpracy w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.

Pobrano ze strony: https://mswia.gov.pl/pl/aktualnosci/16949,Beda-ulatwienia-dla-osob-niedoslyszacych-przy-zglaszaniu-na-numer-112.html

 

Serwis OBYWATEL.GOV.PL

Czym jest obywatel.gov.pl?

Każdą sprawę, którą chcesz załatwić w urzędzie, traktujemy jak usługę, którą wykonujemy dla Ciebie. Chcemy, żebyś załatwił tę sprawę szybko i sprawnie, dlatego zbieramy nasze usługi w jednym miejscu. Opisujemy w prosty i przystępny sposób, co musisz zrobić, co przygotować, gdzie pójść, a co możesz załatwić bez wychodzenia z domu. Wszystko po to, abyś nie tracił czasu. obywatel.gov.pl to dobre źródło informacji o usługach, które państwo świadczy dla Ciebie.

Obecnie znajdziesz tu kilkadziesiąt najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną. Na tym jednak nie poprzestajemy. Serwis będziemy dalej rozwijać, aktualizować oraz uzupełniać o kolejne usługi.

Wersja Beta serwisu

Obecnie działa wersja beta serwisu - czyli pierwsza wersja, którą będziemy uzupełniać i ulepszać. Opisy, które tu znajdziesz są aktualne i wiarygodne. Kolejne usługi będziemy dodawać na bieżąco. Pracujemy nad tym, by opisów było coraz więcej i abyś więcej spraw mógł załatwić przez internet. Zbieramy również opinie obywateli i inne dane. Chcemy, żeby serwis w jak największym stopniu odpowiadał Twoim oczekiwaniom.

obywatel.gov.pl a program pl.ID

Serwis obywatel.gov.pl powstał jako część programu pl.ID, który jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (7. Oś priorytetowa – Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji) i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Korzystanie z treści serwisu obywatel.gov.pl

Możesz używać materiałów, które są w tym serwisie. Materiałami są tu na przykład wszystkie nazwy i opisy usług oraz zamieszczone formularze. Możesz je między innymi kopiować, umieszczać na innych stronach internetowych i w materiałach drukowanych. Nie potrzebujesz na to zgody właściciela serwisu.

Pobrano ze strony: https://obywatel.gov.pl/o-serwisie

 

Doradca płatnika składek w ZUS

Opłacasz składki do ZUS i chcesz wiedzieć jaki jest stan Twoich rozliczeń? Od 1 lutego br. w każdej placówce ZUS możesz o to zapytać doradcę płatnika składek. Doradca odpowie również na inne pytania z zakresu ubezpieczeń i składek.

W czym pomoże doradca?

Doradca płatnika składek udzieli Ci wsparcia w temacie ubezpieczeń i składek. Odpowie też na wszystkie pytania dotyczące obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Doradca:

  • poinformuje jaki jest Twój numer rachunku składkowego (NRS), na który powinieneś opłacać składki
  • poinformuje o zasadach opłacania składek i rozliczania wpłat
  • wyjaśni wątpliwości w zakresie rozliczenia wpłaty, której dokonałeś i stanu Twoich rozliczeń ZUS
  • wyjaśni jakie informacje i dlaczego widzisz na swoim profilu na portalu PUE ZUS
  • poinformuje o wysokości opłaconych przez Ciebie składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne dla celów podatkowych
  • wyjaśni wątpliwości na temat sporządzania i wysyłania dokumentów w Programie Płatnik i aplikacji e-Płatnik
  • założy Ci konto na elektronicznym portalu PUE ZUS – jeśli jeszcze go nie masz
    odpowie na pytania dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zasad zgłaszania do ubezpieczeń, wysokości składek, zasad wypełniania i korygowania dokumentów
  • wyjaśni zasady opłacanie składek za „nianie” i zasady dobrowolnego podlegania ubezpieczeniom
  • poinformuje co możesz zrobić, jeśli masz zaległości w opłacaniu składek

Gdzie znajdziesz doradcę?

Z usług doradcy płatnika składek możesz skorzystać w każdej placówce ZUS. Na ekranie biletomatu w sali obsługi klienta wybierz Składki/Ubezpieczenia”, a następnie „Doradca płatnika”.

Jak przez internet możesz zarezerwować wizytę w ZUS?

Jeśli masz konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), możesz przez internet zarezerwować wizytę u doradcy płatnika składek. Nie musisz wtedy czekać w sali obsługi na swoją kolejność.

  1. Wejdź na stronę www.zus.pl i zaloguj się na PUE.
  2. W panelu głównym PUE, po lewej stronie ekranu, wybierz opcję „Rezerwacja wizyt”.
  3. Wybierz placówkę ZUS, w której chcesz zarezerwować wizytę.
  4. Kliknij „Wybierz grupę spraw”, potem „Składki/Ubezpieczenia”, później „Doradca płatnika” i następnie „Dalej”.
  5. Wybierz dzień i godzinę wizyty u doradcy.

Pobrano ze strony: https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/art,5539,9694,doradca-platnika-skladek-w-zus.html

 

Serwis mopszakopane.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. Cookies). Ciasteczka w naszym serwisie stosowane są w celu identyfikacji klienta m.in. na potrzeby obsługi sesji, zapewnienia prawidłowej pracy serwisu, a także w celach statystycznych i badawczych. Informujemy, że ciasteczka mogą być też stosowane przez inne podmioty, których kod jest uruchamiany na stronach serwisu mopszakopane.pl. Obsługę ciasteczek można wyłączyć w ustawieniach przeglądarki internetowej. Jednocześnie informujemy, że nie gwarantujemy dostępności wszystkich funkcji serwisu w przypadku braku obsługi ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza zgodę na używanie ciasteczek przez lub wyłączenie ich obsługi w przeglądarce. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information